Pages

Sunday 4 March 2018

TANDA TAUBAT DI TERIMA

TANDA TAUBAT DI TERIMA

Image result for TAUBAT DITERIMA



Hakikatnya, kita takkan tahu, takkan tahu! Kita takkan tahu adakah taubat kita Allah terima atau tidak. Namun, apa yang kita boleh tahu adalah TANDA-TANDANYA sahaja. Yang mana, kalau ada tanda-tanda ni, insyallah, taubat kita tu di terima. Jika takde, maka janganlah perasan, janganlah mendabik dada merasakan bahawa taubat kita di terima. Jangan!

So, apakah tanda-tandanya? Renungilah, kemudian, muhasabah, adakah tanda-tanda ini ada dalam diri kita. Jika tidak, menangislah, kerana takut-takut, taubat kita selama ni, hanyalah taubat yang kosong. Takut-takut!

1)Rasa nikmat dan manis tika melakukan ketaatan.

Ni tanda pertama. Kalau kita dah taubat, tapi kita masih rasa berat untuk buat baik, masih rasa malu untuk berubah, masih rasa penat dan beban dalam melakukan ketaatan, MALAS dan sebagainya, bermakna, taubat kita masih belum di terima!

Baca quran tak nangis, doa tak nangis, solat tak nangis. Tengok drama korea/jepun, menangis. Apakah ini? Apakah semua ini? Argh!

Means, kalau kita masih rasa MANIS, seronok, cenderung dan minat untuk buat maksiat, boleh rasa tenang bila dengar lagu-lagu tak elok misalnya, maka, ketahuilah, taubat kita hanya taubat yang menipu. Ya Allah, jauhi kami dari perkara in!

2)Istiqomah dalam melakukan ketaatan.

Tanda taubat seterusnya ialah kita istiqomah dalam berubah! Bukan sekajap baik, sekejap jahat, sekejap solat full, pastu malas, tinggal solat balik. Dah tak chatting dengan berlainan jantina, pastu chatting balik. Dah break up dengan couple, pastu tiba-tiba rasa nak cari couple baru. Dah cantik tudung labuh, pakai tudung singkat balik. Tak pakai tudung malas saya nak sentuh, faham-fahamla. Ini semua adalah tanda Allah tak terima taubat kita lagi!

Berkata seorang ulama’:

“Tanda taubat di terima ialah kau istiqomah atas jalan hidayah dan perubahan. Bila kau bertaubat, kau berubah, dan istiqomah dalam perubahan itu, itu tandanya Allah terima taubat kau. Sebaliknya, kalau kau putus-asa, tak istiqomah dengan perubahan kau, itu bermakna kau TAK JUJUR dalam bertaubat dan Allah masih tak terima taubat kau!”

Ergh.. Nak nangislah pulak. Ya ALLAH, bantulah kami ya Allah!!

3)Meninggalkan maksiat.

Ini satu benda yang sangat penting. Tanda taubat kita di terima ialah kita tidak lagi melakukan maksiat yang telah kita taubatkan! Kalau kita taubat sebab tak solat, jika kita masih tak solat selepas itu atas apa-apa alasan tak munasabah dan tiada uzur, maka taubat kita Allah tak terima! Kalau kita taubat dari menonton video lucah, namun selepas itu kita masih tengok video lucah, tu tanda Allah tak terima taubat kita! Sama juga untuk couple, ikhtilat, zina, arak, masih tinggalkan puasa, dan segala maksiat yang kita buat!

Bila kita dah bebas dari maksiat yang kita taubatkan, itu tanda taubat kita di terima, dan ketika itulah kebahgiaan muncul!!

4)Menjauhi dan meninggalkan kawan-kawan yang berperangai buruk dan jahat.

Ini paling saya nak hurai. Hakikatnya, kita akan suka duduk dengan orang yang sama sepsis dengan kita. Kalau kita ni suka benda jahat, kita akan suka lepak dan bergaul dengan orang jahat. Contohnya, kita ni kaki perempuan. Sikit-sikit cerita pasal perempuan ni, suka ni, suka tu, tu cantik, ni cantik. Maka, kita akan duduk dengan orang yang suka cerita pasal perempuan jugak.

Kalau kita ni kaki movie dan wayang, kita akan lepak dan duduk bersama kaki-kaki wayang jugak. Kalau kita jenis yang obsess artis, suka bieber, exotic,  one direction, Lee min ho, CR, Mee hun Sup dan ramai lagi, maka kita akan lepak dengan orang yang sama macam kita!!

“Orang yang jahat, akan merasa tenang dan gembira bila bertemu orang yang jahat. Orang yang baik, akan merasa tenang dan gembira bila bertemu orang yang baik…”

0 comments:

Post a Comment